W okresie świątecznym i noworocznym zauważyłam w mediach społecznościowych natłok konkursów. W szczególności były to konkursy związane z lajkowaniem fotografii czy dalszym udostępnianiem. Czytając te „konkursy’ przypomniałam sobie, że Basia na swoim IG pisała kiedyś o konkursach w mediach społecznościowych i jego konsekwencjach.
25 stycznia o godzinie 20 Basia będzie gościła na moim lajfie – https://www.facebook.com/events/384517746765059
Wiem, że w świecie „zwierzęcym” takie konkursy są bardzo popularne, dlatego poprosiłam Basię o gościnny wpis do mnie na blogi 🙂
Może kilka słów o Basi:
Barbara Sośnicka jest radcą prawnym specjalizującym się w RODO oraz prawie Internetowym 🙂 Więcej o Basi przeczytacie na jej stronie https://kancelariasosnicka.pl/
Legalny konkurs
Bierzesz udział w tzw. „rozdaniach” i innych pseudokonkursach organizowanych na Facebooku? A może sam organizujesz losowania nagród na Instagramie?
Właśnie założyłeś stronę na FB swojej firmy lub konto na IG i chcesz urządzić podobny konkurs.
Wstrzymaj oddech i przeczytaj poniższy artykuł. Jeżeli chcesz uniknąć kary rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych podejdź do tematu „na legalu”.
Czego nie robić?
„ROZDANIE.
Do wygrania ZESTAW BALSAM + PERFUMETKA
Zabawa dla fanów naszej strony – musisz polubić nasz fanpage
Zaproś 3 znajomych do zabawy oraz udostępnij post konkursowy
Bawimy się od 7.01-14.01”
Co można powiedzieć o konkursie powyżej?
- jest niezgodny z regulaminem FB (bo ten konkurs akurat był ogłoszony na FB)
- jest niezgodny z przepisami prawa – właśnie ktoś zrobił nielegalną loterię.
Jakie jest ryzyko?
- Kara grzywny – osoby lub podmioty, które organizują loterię promocyjną niezgodnie z przepisami lub bez wymaganego zezwolenia, podlegają odpowiedzialności karnej. Za zorganizowanie loterii promocyjnej bez zezwolenia możesz zostać ukarany karą grzywny.
- Kara pieniężna – za przeprowadzenie loterii promocyjnej bez zezwolenia grozi kara pieniężna w wysokości 5-krotności opłaty za wydanie koncesji lub zezwolenia.
REGULAMIN FACEBOOKA – sprawdź, jeżeli organizujesz konkurs na FB (podobne zasady obowiązują na Instagramie)
Ty – jako organizator takiego konkursu – ponosisz odpowiedzialność za wszystko, a nie Facebook.
Oznacza to, że jesteś zobowiązany do:
- sporządzenia regulaminu konkursu (Facebook posługuje się tutaj pojęciem oficjalnego regulaminu),
- wskazania, jakie są warunki oferty i wymagania wstępne (np. kto może uczestniczyć – wiek, miejsce zamieszkania),
- przeprowadzenia konkursu zgodnie z obowiązującym prawem (np. uzyskania zezwolenia, jeżeli jest to niezbędne w przypadku danego konkursu).
W regulaminie konkursu należy umieścić wzmiankę o pełnym zwolnieniu serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika oraz informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
Regulamin FB zabrania wykorzystywania prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (w regulaminie zawarto przykładowy katalog zabronionych zapisów np. „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).
Należy również pamiętać, że administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.
REGULAMIN KONKURSU
Nie ma jednej ustawy, w której wyraźnie wskazano, jak krok po kroku sporządzić regulamin konkursu.
Niezbędnie informacje znajdziesz w:
- ustawie o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r.,
- Kodeksie cywilnym (patrz: art. 919- 921 dot. przyrzeczenia publicznego),
- innych aktach prawnych, w tym: ustawie o prawach konsumenta, ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Co do zasady regulamin powinien lub może zawierać (zawsze jednak należy rozważyć wszystkie opcje, bo może konkurs jest na tyle oryginalny, że należy sięgnąć do jeszcze innych aktów prawnych):
- Dane dot. organizatora.
- Dane dot. uczestników i warunki uczestnictwa (kto może wziąć udział, kto nie, jakie są wymagania techniczne, czas trwania konkursu – polecam wpisywać daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia, gdzie się odbywa – konkretnie: na portalu ….. w grupie/na stronie na FB……..).
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych – obowiązek informacyjny (art. 13 RODO).
- Zasady konkursu (jakie zadanie czeka uczestnika, jaka nagroda – ile osób otrzyma, ile nagród, ile nagród może otrzymać jedna osoba itd.).
- Wybór zwycięzcy: kto, jak, w jakiej formie zostanie ogłoszony zwycięzca.
- Informacja o podatku od nagrody.
- Postanowienia dotyczące praw autorskich – jeżeli rodzaj konkursu tego wymaga.
- Informacje dot. braku odpowiedzialności organizatora w określonych przypadkach.
- Postępowanie reklamacyjne.
Pamiętaj o klauzulach niedozwolonych – nie wprowadzaj do regulaminu postanowień ograniczających lub eliminujących prawa konsumenta.
Regulamin należy udostępnić tak, aby każdy mógł się z nim zapoznać. Można stworzyć np. dokument w .pdf i podlinkować. W poście, podając link do regulaminu najlepiej dodatkowo wskazać, że napisanie komentarza oznacza zapoznanie się i akceptację regulaminu konkursu.
PRAWO AUTORSKIE
Jeżeli organizujesz konkurs np. na hasło reklamowe lub kreatywny opis produktu i później masz zamiar wykorzystać takie hasła, opis, itd. w regulaminie należy wprowadzić postanowienia dotyczące prawa autorskiego. Jeżeli zależy Ci na konkretnym sposobie wykorzystania danej pracy lub na przeniesieniu majątkowych praw autorskich, a nie wiesz, jak to ugryźć – najlepiej skontaktuj się z radcą prawnym lub adwokatem (np. ze mną – wtedy możemy regulamin dostosować do Twoich potrzeb).
Pamiętaj również o kwestii związanej z wizerunkiem zwycięzców czy uczestników. Jeżeli wygraną w konkursie jest metamorfoza w salonie kosmetycznym i chcesz jej efekty umieścić w social media – zadbaj o odpowiednie postanowienia i zgody.
LOTERIE
Bardzo wiele konkursów opiera się niestety na losowaniach.
Z opisów takich promocji wynika, że organizatorzy raczej nie zapoznali się z ustawą o grach hazardowych. Taki „konkurs” może być loterią promocyjną, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
W takim przypadku należy przejść przez cały proces wydawania zezwolenia.
PODATKI
- Loteria: zapytaj doradcę podatkowego lub księgową/księgowego – nie jestem specjalistą w tym zakresie, dlatego proszę udaj się po wiedzę do innych.
- Podatek od nagrody: ograniczenie wartości nagrody do 2000 zł może Cię nie dotyczyć.
Często pojawia się informacja, że ograniczenie do 2000 zł dotyczy wszystkich osób organizujących konkursy za pośrednictwem środków masowego przekazu.
Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brzmi: „Wolne od podatku dochodowego są: wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Jeżeli mieścisz się w ww. kryteriach – faktycznie podatku nie trzeba będzie zapłacić.
Przed zorganizowaniem konkursu – zapytaj doradcę podatkowego, księgową lub księgowego – jakie obowiązku musisz spełnić.
Artykuł, pomimo swojej obszerności, nie wyczerpuje tematu, jeżeli masz jakieś pytania lub wątpliwości – możesz np. napisać komentarz i zadać pytanie.
***
A was wszystkich zapraszam na bezpłatny lajf z Basią który poprowadzę 25 stycznia o godzinie 20 – https://www.facebook.com/events/384517746765059
Zdjęcie: freestocks.org
***
Powtarzające się świadczenia niepieniężne w klinice weterynaryjnej
Jeżeli prowadzisz klinikę weterynaryjną w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo zastanawiasz się nad zmianą formy prowadzonej działalności gospodarczej to ten artykuł może pomóc Ci nie tylko w zoptymalizowaniu swojej praktyki pod kątem podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, ale także nakierować na wybór nowej formy działalności gospodarczej dla swojej praktyki [Czytaj dalej…]
{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }
Bardzo ciekawy lajf, mam nadzieję, że w przyszłości będzie takich więcej! Pozdrawiam.